۲۵ مهر ۱۳۹۰، ۱۴:۳۲

در آذربایجان غربی/

کتاب جامع فرش دستباف چاپ می شود/ تولید سالانه 424 هزار متر مربع فرش

کتاب جامع فرش دستباف چاپ می شود/ تولید سالانه 424 هزار متر مربع فرش

ارومیه - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی گفت: کتاب جامع فرش دستباف استان در حال مستند سازی بوده و به زودی چاپ می شود.

جعفرصادق اسکندری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: این کتاب به منظور معرفی توانمندیها و پتانسیل و ویژگیهای منحصر به فرد فرش استان، شناساندن آذربایجان غربی به عنوان یکی از مناطق مهم قالیبافی و دفاع از حقوق تولید کنندگان استان چاپ می شود.

وی در ادامه بیان داشت: جلد اول این کتاب که شامل مطالعه و جمع آوری اطلاعات مربوطه از جمله نقشه ها و طرحهای اصیل و بومی و رایج استان، معرفی افراد پیشکسوت، تولید کنندگان و صادر کنندگان است، به اتمام رسیده و هم اکنون مراحل مستند سازی را طی می کند.

رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کتاب جامع فرش دستباف استان به دو زبان فارسی و انگلیسی تدوین می شود، بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی و پیش بینهای انجام شده این کتاب اواخر سالجاری چاپ می شود.

به گفته اسکندری در این کتاب تصاویر کلیه طرحهای بافته شده فرش دستباف در آذربایجان غربی، ذکر مناطق مهم قالیبافی، نوع جیره، مواد اولیه و رنگ آمیزی فرش استان معرفی شده و با توجه به اینکه نام استان در کتابهای فرش دنیا به عنوان قطب تولید فرش معرفی نشده و فرشهای تولیدی در این استان به اسم سایر استانها صادر می شود، انتشار این کتاب در راستای معرفی فرش آذربایجان غربی نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: تهیه پوستر و بروشور به دو زبان انگلیسی و فارسی، راه اندازی پرتال فرش و همچنین پرداخت یارانه به تولید کنندگان و صادر کنندگان جهت حمایت از آنها برای شرکت در نمایشگاههای خارجی از جمله اقداماتی است که سازمان بازرگانی جهت شناساندن فرش دستباف آذربایجان غربی انجام داده است.

تولید سالانه 424 هزار متر مربع فرش دستباف در آذربایجان غربی

این مسئول در ادامه سخنان خود از تولید سالانه 424 هزار متر مربع فرش در آذربایجان غربی خبر داد و با اشاره به اینکه 105 هزار قالیباف در استان فعالیت می کند، افزود: ارزش فرش های صادره از استان سالانه بیش از 31 میلیون دلار برآورد شده است.

وی با بیان اینکه 105 کارگاه قالیبافی غیر متمرکز با مدیریت متمرکز در استان وجود دارد، افزود: تا کنون 16 هزار نفر قالیباف به سازمان تامین اجتماعی جهت بهره مندی از مزایای بیمه معرفی شده که از این تعداد 13 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته است.

رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی از معرفی 11 هزار و 500 نفر به سازمان فنی و حرفه ای خبر داد و با اشاره به اینکه در این زمینه 9 هزار گواهی صلاحیت فنی و حرفه ای صادر شده، بیان داشت: 156 هزا نفر ساعت دوره های آموزشی بافندگی در استان توسط تشکلها، متخصصین و اساتید در محل تولیدات و با توجه به فرهنگ هر منطقه برگزار شده است.

اسکندری با بیان اینکه تکاب جز مراکز مهم تولید فرش آذربایجان غربی محسوب می شود، گفت: امیدواریم با ایجاد نمایشگاه دائمی در این شهر برشهرت فرش افشار تکاب که دارای برند کشوری است، افزوده شود.

توزیع سهام عدالت برای بیش از 17 هزار نفر قالیباف در آذربایجان غربی

این مسئول همچنین از صدور 40 هزار فقره پروانه کسب صنفی و کارت شناسایی قالیبافی در استان خبر داد و افزود: تا کنون 17 هزار و 580 نفر قالیباف سهام عدالت دریافت کرده و 280 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای هشت هزار و 100 طرح قالیبافی اعطا شده است.

اسکندری با اشاره به اینکه 230 میلیارد ریال از منابع خود استان در بخش قالیبافی تزریق شده و 30 میلیارد دلار نیز از سمحل اعتبارات مرکز ملی فرش ایران پرداخت شده است، ادامه داد: 11 مجتمع قالیبافی نیز جهت حمایت از فرش دستباف در دست احداث بوده که با اتمام این طرحها برای بیش از دو هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود.

کد خبر 1435596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha